Spojte se proti demenci

Pokud se u někoho ve světě rozvíjí demence každé tři minuty, je riziko, že jste to právě vy, nebo někdo kolem vás.
Na základě nejnovějších výzkumů naleznete naše nejdůležitější tipy, jak snížit riziko demence. Vaše riziko bude nejnižší, pokud můžete přijmout několik z nich, a ne jen jednu nebo dvě.
alzheimerova choroba
1. Zůstaňte aktivní – po dobu nejméně 30 minut, pětkrát týdně. Budete muset být dostatečně aktivní, abyste zvýšili srdeční frekvenci a trochu se nadechli. Můžete jít pěšky, na kole, plavat nebo se připojit ke cvičení, nebo taneční skupině. Pravidelné fyzické cvičení u dospělých ve středním a starším věku snižuje riziko vývoje demence. Je to také dobré pro vaše srdce a duševní pohodu.
2. Nekuřte – pokud už kouříte, zkuste to zastavit. Kouřením máte větší riziko vzniku demence a poškození plic, srdce a oběhu. Pokud chcete přestat kouřit, promluvte se svým lékařem, může vás odkázat na protikuřáckou „léčebnu“, nebojte, není to psychiatrie.
3. Jíst zdravou vyváženou stravu – zdravá strava má vysoký podíl mastných ryb, ovoce, zeleniny, nerafinovaných obilovin a olivového oleje a nízké hladiny červeného masa a cukru. Taková strava pomůže snížit riziko vzniku demence a srdečních chorob, mrtvice a diabetu 2. typu. Pokuste se snížit obsah nasycených tuků (např. Koláče, sušenky, většina sýrů) a omezit sladkosti. Podívejte se také na váš příjem soli, protože sůl zvyšuje váš krevní tlak a riziko mrtvice. Přečtěte si popisky potravin, abyste zjistili, co je v nich, a hledejte zdravější možnosti. Pokud si opravdu nevíte rady, nebojte se navštívit zkušeného výživového poradce, který vás může přeučit na zdravou stravu. Nejsou sice nejlevnější, ale nezapomínejte, taková investice je na celý život, může se vám to hodit.
4. Udržujte alkohol v doporučených mezích – a nezapomeňte, že se tyto limity změnily v roce 2016. V současné době činí maximálně 14 jednotek každý týden u mužů a žen, rozložených na 3 nebo více dní. To je stejné jako čtyři nebo pět velkých sklenic vína.
5. Převezměte kontrolu nad svým zdravotním stavem – Pokud jste pozvaní na pravidelnou zdravotní prohlídku na střední škole u lékaře, nezapomeňte jít. Prohlídka by měla zahrnovat kontrolu vašeho krevního tlaku, váhu a možná i hladinu cholesterolu. Ty jsou spojeny s demencí a stavy, které jsou silnými rizikovými faktory pro demenci (srdeční choroby, mrtvice a diabetes). Pokud již žijete s jednou z těchto dlouhodobých podmínek, postupujte podle odborných rad ohledně léků a životního stylu. Pokud máte pocit, že byste mohli být depresivní, vyhledejte léčbu brzy.
muž s výpadky paměti
6. Dejte mozku každodenní cvičení – mohlo by to být čtení, řešení hádanek, hledání slov nebo křížovky, hrací karty, sudoku, nebo učení se něčeho nového – možná jiného jazyka. Pokud můžete udržet aktivní mysl, pravděpodobně snížíte riziko demence. Existuje o něco méně důkazů, ale udržení společenské angažovanosti a dobré sociální sítě může také snížit riziko vaší demence.

Spojte se proti demenci
Ohodnoťte příspěvek